Blog

Management Meeting HaGe, Kiel

Den 19. august 2016

Sammen med ledelsen fra alle selskaber i HaGe, blev efterårets planlagte Lean indsatser præsenteret sammen med planerne for yderligere Lean indsatser frem mod sommer 2017.
2 Lean Agenter kom forbi for at præsentere deres projekt og deres Lean kompetencer, for at tydeliggøre hvad sådan en ressource kan bruges til og kan bidrage med, således hele selskabets ledelse kan tage hjem og finde kandidater til det næste hold, der starter uddannelse i efteråret 2016.
Der etableres snarest et centralt tavle oversigts rum i Kiel med KPI’er for alle selskabets hovedaktiviteter. Lederne fik opgaven med hjem, og skal levere de første bud på deres KPI’er primo september.
IMG_0681 (1)
IMG_0682

 

Ny hjemmeside er i luften

Den 18. august 2016

De sidste par måneder har vores studiemedhjælpere Kasper og Ann-Sofi været igang med, at lave en ny hjemmeside til soXso. Kasper er studerende på Århus Universitet i Herning, hvor han læser Global Management and Manufacturing Engineering og Ann-Sofi er studerende på SDU i Kolding, hvor hun læser Cand. merc. styring og ledelse.

Vi er utrolig glade for resultatet og håber I har lyst til at følge med på hjemmesiden. Her vil der løbende komme opdateringer på vores blog, så I har mulighed for at følge med i, hvad vi laver hos soXso. Derudover kan i læse lidt om hvem vi er, hvad vi tilbyder, hvem vi støtter osv.

Udover vores nye hjemmeside, så sker der også en masse andet hos os lige nu. Vi har fået travlt og har derfor brug for en ekstra konsulent. Det gør at vi stadig har mulighed for at hjælpe alle vores kunder. Derfor er vi på udkig efter en tysktalende konsulent, som kan supplere Lene og Preben i deres arbejde. Det bliver så spændende og vi glæder os til at byde en ny medarbejder velkommen!

IMG_3916

 

Optilab, Svenska Foder

Den 4.-6. juli 2016

Vi skal have afprøvet skitsen til det fremtidige nye flow på laboratoriet, vi har valgt en prøve mængde der er tilpas stor og som kan være en repræsentativ størrelse for at kunne beslutte og vurdere det nye set up.

Vi møder ind kl. 6.45 for at være der når de starter deres arbejdsdag, efter en kort introduktion på de kommende 3 dage, sættes arbejdet i gang og der udtages 129 prøver, hvilket svarer til ca. 3 dages behov, således er mængden tilpas stor og dels kan det bevise muligheden for at kunne gå fra 8-10 dages gennemløb til 3 dage.

Dag 1 forløber over al forventning og det nye flow viser sig bæredygtig og potentialet i forbedringen viser sig mulig.
Nyt flow og visuel tavle fremstilles, således det giver et total overblik over hvor langt vi er med prøverne, medarbejderne er meget aktive og involveres i arbejdet for at skabe ejerskabet.
Testen udvides, da vurderingen er t hvorfor ikke tage de sidst ankomne prøver og fortsætte, dette åbner mulighed for at gå fra test til ” NY” drift… Det er da et forsøg værd.
Tanken i løbet af dagen blive at lade det nye afprøvede flow, forblive og fortsætte testen de kommende 4 uger, således det åbner for muligheden for at implementere dette under høsten 2016, som for Kunder og Svenska Foder har stor værdi.
I begyndelsen af august skal vi atter støtte 3 dage for at sikre vi under høsten kan få det til at virke… Det bliver både spændende, men sikkert også en udfordring.
IMG_0637
Vogne med prøver, delt op i 20 stk. Pr. Vogn, samt tydelig markering af vogn nr.IMG_0645
Kasser med del prøver, igen følger de med tydelig markering flowet.

IMG_0648

Ny visuel tavle der giver alle overblik, hvor langt vi er med hvad.

Lean opstart, Torben Clausen

Den 1. juli 2016 

Ny kunde i lokal området, der har været Ledermøde og denne fredag 1. Juli er alle medarbejdere samlet lige inden fyraften for at få en Lean intro, samt en gennemgang af hvad der kommer til at ske hos dem fra september 2016, hvor der er aftalt et Lean forløb med værktøjet 5 S og Visuel Mangement som hoved temaer.

Som altid leger vi Lean ind, så selvfølgelig er Hulahop ringe en del af pakken, selv om Lederne troede jeg mente det som en joke….. Det virkede, alle deltog og der var smil på læben, glæder os til den fortsatte rejse med Torben Clausen A/S. 
En del af fremlæggelsen blev på Sønderjysk, godt at være på hjemmebane.
billde 1
Puha, hvordan løser vi op gaven, vi skal forbedre os rigtig meget, det kræver en cigaret.billede 2 Alle er aktive og konstruktive.
billede 35 minutter til at finde forbedringer er ikke meget.

Order Desk, HaGe – Nord Tyskland

Den 30. juni 2016 

Møde i Borgstedt, mål er at få etableret et tavlerum og mål er at få den allerførste tavle klar til driften af grundpillen i den store omstrukturering i Nord Tyskland, nemlig Order Desk eller one point of entry også kaldt under hele forløbet, det er har alle Nordtyske kunder fremover skal henvende sig og få klaret deres bestillinger og forretninger med den del af tyske HaGe.
En længe ventet transformation, som ud og den er ganske ny, også vil revolutionere den måde kunder, bliver betjent fremover.
Konstruktionen og hele processen har ligeledes fået en Award i DLG regi, under det sidste Leder  TOP møde for hele koncernen.
Ikke så lidt der er og blive ændret og 1. Juli hvor det hele starter har længe været planlagt og der er pågået rigtig meget arbejde forud for denne dag.
Tavlen til Order Desk blev den første, udarbejdet om formiddagen, præsenteret om eftermiddagen og taget i brug dagen derpå…. Det er nogen gange lidt vildt hvad der kan skabes på kort tid, om bare alle er dedikeret til arbejdet.
 Billede1 hageTavler pakkes ud. Der er en til hvert område.Billede 2 hageHele tavlen for Order Desk – standard tavle i HaGe.
Billede 3 hageTavle møde tidspunkter på daglig basis.